Divadelní soubory
Soubory 2015-2016
ŤUK ŤUK
Soubor nejmenších dětí .
Zkoušíme se hýbat na jevišti, mluvit tak, aby nám bylo rozumět a slyšet aspoň do třetí řady. Možná si zkusíme zahrát na nějakou pohádku a bude z toho krátké divadlo nebo třeba propojíme několik krátkých básniček Pavla Šruta. Nebo třeba taky ne. Ale baví nás to.
- začlenění do kolektivu, cvičení na soustředění, vnímání, kreativitu
- základní divadelní návyky ve formě her
- důraz na mluvní cvičení – jazykolamy a říkadla
- vymýšlení a rozvíjení jednoduchých situací, důraz na pohyb, gesta, mimiku
- scénické ztvárňování známých pohádek a říkadel
- společná četba inspirativní literatury
TOUSTY Z HOUSEK
Soubor dětí mírně povyrostlých, leč v dramatickém oboru zcela nových.
Společně pracujeme na inscenaci, která je tak volně inspirovaná knížkou Ondřeje Sekory , že jsme si všechno vymysleli sami a už to skoro umíme a jmenuje se to "Pamětihodnosti kocourkovské, jak je Tousty z housek na divadelní scéně sehráti ráčí."
- mluva a základy pohybu na jevišti
- práce ve dvojici a větších skupinách – porovnávání postupů, nápadů, zkušeností
- vytváření vlastních námětů na základě předlohy
- práce s rekvizitou
- práce s prostorem a ruchy
SKŘÍTCI
Lehce pokročilé a už vůbec ne malé děti.
Loni se jsme se jmenovali Makrela a hráli jsme pohádkovou komedii "Překvapení v dračí sluji". Letos jsme začali jsme Zahradou Jiřího Trnky, pokračovali japonským filmem Karigurashi no Arrietty a nakonec jsme si to vymysleli po svém – domácí skřítci si žili pěkně pohodlně u lidí, dokud jim tam nepřišli skřítci lesní. A jmenuje se to "Skřítkové a skřítkové".
- využití stínohry, loutek, pantomimy, stylizovaných pohybů, zvukových efektů
- práce s dialogem
- úprava textů, rozvíjení situací, stavba příběhu, vytváření a uzpůsobování postav a jejich charakterů
- vlastní návrhy prostorového a výtvarného řešení situací
HROZNÝ „Š“
Vzrostlí a zkušení, ale ještě ne náctiletí.
Předloni jsme hráli "Tři tajemné příběhy" a loni "Středně uvěřitelný průvodce vesmírem". Letos vyrážíme na cestu kolem světa, kterou jsme vyhráli v časopise Svět v pohybu, ale možná nám bude stát v cestě "Tajů plný ostrov".
- hledání inscenačního klíče, formy a vhodných námětů
- využití vlastních zážitků + inspirativní literatura (Robinson, Dva roky prázdnin)
- typologie postav, stavba příběhu
- zkratka, nadsázka, stylizace
DRAMATICKÁ ONDATRA
Protřelí divadelníci, kterým už dávno bylo deset.
"Rýžové knedlíčky" jsme hráli ještě jako malí, "Sedum" jako větší a "Experiment Mňam" jsme hráli loni. Letos jsme se pustili do příběhu s tematikou pravěku a cestování časem, ve kterém se skupina dětí dostane někam, kam by je rodiče rozhodně nepustili. "Ugh! Ugh! aneb Andrtálci a neandrtálci".
- inspirativní četba a filmy (J. Verne, M. Macourek, V. Vorlíček)
- pohyb a mimika
- parodie a satira
- skupinová práce na fázích příběhu
- stavba příběhu (gradace, motivace, typologie a vývoj postav)
- celková stylizace, vypravěčství + využití hudby a světel
CHLUP CHLUPATÝ
Silně pubertální skupina původně hodných malých dětí.
Zalíbil se nám scénář, na kterém si vylámala zuby loňská skupina mnohem starších: "Neuvěřitelná dobrodružství dle vyprávění starého pána do divadelního jazyka hbitě převedená". Jde nám to tak dobře, že už v říjnu jsme byli dál, než byli ti starší loni v květnu. Tak uvidíme, kde se nám to zasekne.
- stylizované herectví, pouliční divadlo
- typické znaky, typologie postav
- žánry: komedie, parodie, romanticko-dobrodružné příběhy, červená knihovna
- stylizovaný kostým, divadelní znak, práce s rekvizitou
ČUPAKÁBRA
Divadelně poučení dospívající.
Loni jsme se jmenovali Gyros Opytchos a stihli jsme půlku "Neuvěřitelných dobrodružství". Letos máme nový námět a stihneme to celé, protože do toho dáváme hodně ze sebe a svého okolí. "Od půl druhé do čtvrt na tři" řešíme následky ne zrovna obvyklé přestávky za keřem v parku u gymplu. Troška civilního herectví nemůže škodit. Hodně civilního herectví také ne.
- práce na postavách a příběhu
- dialog vs. pantomima + využití hudby a zvuku
- provázání motivických linií, celkový rámec inscenace
- možnosti realizace – žánry a forma
- práce s textem – škrty, gag, rytmika, timing
ŠUBRD
Maturanti, absolventi, muzikanti, hláškaři, sportovci, tanečníci, grafici, rybáři a spol.
Loni jsme hráli komedii "Sem se mi nedívej", letos jsme to vzali trochu vážně. Pracujeme na inscenaci inspirované absurdním divadlem a totalitním režimem – trochu toho a trochu tamtoho, trochu Havla a maličko Výběrčího, z antického Řecka půjčený chorus... Nebude to úplně originální, ale bude to zajímavé. Jmenuje se to "Štempl".
- práce na scénáři a úpravách – výstavba dějové linky, zápletky, situací + tvorba charakterů postav
- stylizace pohybu a mluvy, kostým, hudba
- výtvarné zpracování a celkové scénické řešení
- tematický a myšlenkový obsah
- inspirativní autoři: Kafka, Havel, Orwell, Beckett & absurdní divadlo